Běhali v parku ve třech, dnes mají tisíce členů po celé republice. Příběh projektu RunCrew
- Jak zrodil nápad, který rozhýbal tisíce lidí
- Od hobby k byznysu - díky digitálnímu marketingu
- Expanze do regionů - důležitá role lokálního marketingu
- Od bezplatné komunity k udržitelnému byznysu
- Jak covid-19 paradoxně pomohl růstu
- Data jako základ růstu
- Komunita jako marketingový nástroj
- Budoucnost: od běhání k životnímu stylu
- Rad pro začínající fitness podnikatele
Když Jakub Marek před šesti lety zveřejnil na sociálních sítích první výzvu ke společnému běhu v pražském Stromovce, přišli dva kamarádi. Dnes jeho RunCrew komunita čítá přes 8000 aktivních členů v deseti městech, pořádá vlastní závody a nabízí i fitness programy a aplikaci. Klíčem k úspěchu nebyl jen dobrý nápad, ale i skvělý marketing. "Bez nadsázky můžu říct, že nebýt PPC reklama v Praze, zůstali bychom malou partičkou nadšenců," přiznává Jakub, když se setkáváme na jednom z pravidelných tréninků komunity.
Jakub vypadá přesně tak, jak si představujete zakladatele běžeckého hnutí - štíhlý, energický a neustále v pohybu. Ale na rozdíl od mnoha fitness influencerů nemá dokonalé svaly ani instagramovou pózu. "To je právě ten důvod, proč RunCrew funguje. Nejsme pro dokonalé, jsme pro normální lidi, kteří se prostě chtějí hýbat a cítit se líp," vysvětluje svou filozofii.
Jak zrodil nápad, který rozhýbal tisíce lidí
Jakub začínal jako běžný ajťák, který bojoval s typickými neduhy sedavého zaměstnání - bolestmi zad, nedostatkem energie a přibývajícími kily. "Začal jsem běhat, protože to byl nejjednodušší způsob, jak se dostat do formy. Nepotřebuješ žádné speciální vybavení, žádnou posilovnu, prostě vyběhneš ven."
Problém byl v motivaci. "Po měsíci mě to přestalo bavit. Sám jsem se dokázal vymluvit z jakéhokoliv tréninku. Proto jsem hledal lidi, se kterými bych mohl běhat. Když máš závazek vůči někomu jinému, je těžší to vzdát."
A tak vznikla myšlenka na společné běhy. "Dali jsme s kamarády dohromady Facebook event a čekali, kdo přijde. První rok to bylo vždycky stejných pět až deset lidí. Ale věděl jsem, že v tom je potenciál, protože ty výmluvy, které jsem měl já, má spousta dalších lidí."
Od hobby k byznysu - díky digitálnímu marketingu
Zlomový moment přišel, když Jakub ztratil práci během reorganizace IT firmy, kde pracoval. "Najednou jsem měl dvě možnosti - hledat novou práci v oboru, nebo zkusit rozjet RunCrew naplno. Rozhodl jsem se pro druhou cestu, i když to bylo děsivé."
Jakub měl odložené peníze, které původně plánoval použít na nové auto. Místo toho je investoval do rozvoje RunCrew. "Polovinu jsem dal do vybavení a organizace - trička, webovky, první placené prostory na zimu. A druhou polovinu, proti všem radám přátel, jsem narval do online marketingu."
Toto rozhodnutí se ukázalo jako klíčové. "Znal jsem základy marketingu z IT světa, ale potřeboval jsem profi pomoc. Kamarád mi doporučil agenturu, která se specializovala na PPC reklamy. Byl jsem skeptický, ale řekl jsem si, že to zkusím."
První tři měsíce jsem si myslel, že jsem ty peníze vyhodil oknem. Pak se najednou něco zlomilo a začali chodit noví lidé. A ti přivedli další. Každý týden přibývalo deset, patnáct nových tváří.
RunCrew se začal rozrůstat v Praze a brzy přišly dotazy z jiných měst. "Lidé nám psali, jestli něco podobného existuje v Brně, v Plzni, v Ostravě. A já si uvědomil, že tam je obrovská díra na trhu."
Expanze do regionů - důležitá role lokálního marketingu
S rostoucím zájmem z regionů se Jakub rozhodl expandovat. "První město mimo Prahu bylo Brno. Díky kontaktům jsme tam našli dva nadšené běžce, kteří chtěli vést místní komunitu. A já začal řešit, jak na ně upozornit místní běžce a fitness nadšence."
Opět se ukázalo, že klíčem je digitální marketing. "Tentokrát jsme investovali do PPC reklama v Brně, kterou jsme velmi úzce cílili. Nechtěli jsme oslovit všechny, ale přesně ty lidi, kteří už o běhání uvažovali nebo se o něj zajímali."
Strategie fungovala nad očekávání dobře. "Na první brněnský běh přišlo 19 lidí, což bylo víc než na první rok v Praze dohromady. To nám ukázalo, že regionální marketing při správném zacílení může být mnohem efektivnější než celoplošný."
Během následujících dvou let se RunCrew rozšířil do dalších osmi měst. "V každém městě jsme použili stejný model - našli jsme místní nadšence jako ambasadory a pak jsme pomocí cílených kampaní oslovili potenciální členy."
Od bezplatné komunity k udržitelnému byznysu
Zajímavým momentem bylo, když se Jakub rozhodl transformovat původně bezplatnou iniciativu v udržitelný byznys. "Dva roky jsme fungovali čistě na dobrovolné bázi. Všechny tréninky byly zdarma a náklady jsem pokrýval z vlastní kapsy nebo z příležitostných sponzorských darů."
Ale s růstem přišly větší náklady i očekávání. "Najednou jsme potřebovali lepší zázemí, pojištění, certifikované trenéry. A to už nešlo financovat jen z nadšení."
Jakub zavedl prémiové členství, které zahrnovalo specializované tréninky, výživové poradenství a přístup do aplikace. "Bál jsem se, že lidi odradíme, když začneme něco zpoplatňovat. Ale ukázalo se, že když nabízíš reálnou hodnotu, lidé jsou ochotni platit."
A opět hrál klíčovou roli marketing. "Museli jsme jasně komunikovat, co členi za své peníze dostanou a proč je to pro ně přínosné. Spolupracovali jsme s agenturou SEOconsult.cz, která nám pomohla nastavit komunikační strategii a PPC kampaně zaměřené na konverze."
Jak covid-19 paradoxně pomohl růstu
Když přišla pandemie covid-19, Jakub se obával, že je to konec jeho podnikání. "Najednou jsme nemohli pořádat společné tréninky, což byla podstata celého projektu. Myslel jsem, že je po všem."
Místo toho se rozhodl rychle adaptovat. "Během dvou týdnů jsme vytvořili online fitness program a začali streamovat tréninky. Nezaměřovali jsme se už jen na běhání, ale na celkovou kondici, kterou můžeš zlepšovat doma."
Paradoxně, pandemie pomohla RunCrew růst. "Lidé najednou měli čas přemýšlet o svém zdraví a hledali způsoby, jak cvičit doma. Naše online komunita se během lockdownů zdvojnásobila a mnoho těchto lidí s námi zůstalo i po návratu k normálu."
Během pandemie se také ukázala síla lokálního marketingu. "Upravili jsme naše PPC kampaně tak, aby cílily na lidi, kteří hledali možnosti cvičení v okolí svého bydliště. A to fungovalo skvěle, protože lidé nemohli cestovat daleko."
Data jako základ růstu
Co mě na Jakubově přístupu překvapilo, je jeho posedlost daty. "V IT světě jsem pracoval s analytickými nástroji a ten přístup jsem přenesl i do RunCrew. Sledujeme úplně všechno - kolik lidí přichází na jaké tréninky, jak dlouho zůstávají členy, odkud se o nás dozvěděli."
Tato data pak využívá k optimalizaci nejen marketingu, ale i samotných aktivit. "Díky analýze dat jsme zjistili, že největší zájem je o ranní běhy před prací a o víkendové delší tréninky. Naopak odpolední tréninky ve všední dny měly nižší účast. Podle toho jsme upravili rozvrh."
Jakub také velmi pečlivě sleduje efektivitu marketingových kanálů. "Na začátku jsme zkoušeli všechno - sociální sítě, letáky, spolupráce s firmami. Ale data nám jasně ukázala, že nejefektivnější jsou dvě věci: PPC reklamy cílené na konkrétní lokality a doporučení od stávajících členů."
Komunita jako marketingový nástroj
Zajímavým aspektem RunCrew je, jak Jakub využívá samotnou komunitu jako marketingový nástroj. "Naši členové jsou naši nejlepší ambasadoři. Když někdo začne běhat a vidí výsledky, přirozeně o tom mluví s přáteli a rodinou."
RunCrew toto "word-of-mouth" aktivně podporuje. "Máme referral program, kde stávající členové získávají odměny za přivedení nových lidí. Ale nejde jen o odměny - snažíme se vytvářet momenty, které lidé chtějí sdílet."
Jedním z takových momentů jsou společné výzvy. "Každý měsíc pořádáme nějakou výzvu - uběhnout určitou vzdálenost, zlepšit svůj čas nebo třeba přivést kamaráda. Úspěšní účastníci dostanou třeba tričko nebo čelenku s naším logem. A když to nosí, jsou chodící reklamou."
Budoucnost: od běhání k životnímu stylu
Když se ptám na plány do budoucna, Jakub má jasno. "RunCrew už dávno není jen o běhání. Je to o aktivním životním stylu, o komunitě, o lepším fyzickém i mentálním zdraví."
V plánu je rozšíření portfolia aktivit i další expanze. "Chceme vybudovat komplexní ekosystém - od pohybových aktivit přes výživové poradenství až po mentální wellness. A chceme být dostupní v každém větším městě v republice."
Marketing bude i nadále hrát klíčovou roli. "Naše strategie se posouvá od získávání nových členů k budování značky. Chceme, aby RunCrew bylo synonymem pro dostupný, přátelský a efektivní způsob, jak zlepšit svůj životní styl."
Rad pro začínající fitness podnikatele
Na závěr našeho rozhovoru se ptám Jakuba, jaké rady by dal někomu, kdo chce rozjet podobný projekt. Jeho odpověď mě překvapuje: "Nebuď unikátní za každou cenu. Ve fitness světě už bylo vymyšleno skoro všechno. Důležitější je, jak to děláš a jak o tom komunikuješ."
Podle Jakuba mnoho fitness podnikatelů selhává ne proto, že by jejich koncept byl špatný, ale protože nedokážou efektivně oslovit správné lidi. "Můžeš mít nejlepší tréninkový program na světě, ale když o něm nikdo neví nebo nerozumí jeho výhodám, je to k ničemu."
Jakub také zdůrazňuje význam autenticity. "Lidé dnes poznají, když něco děláš jen pro peníze. Musíš skutečně věřit tomu, co nabízíš, a musí tě to bavit. Ta vášeň je nakažlivá."
Když se loučíme, Jakub ještě dodává: "A najdi si partnery, kteří doplní tvé slabé stránky. Já jsem dobrý v budování komunity a v tréninku, ale marketing a byznys stránku jsem se musel učit. Bez profesionálů v oboru bych dnes nebyl tam, kde jsem."
RunCrew je inspirativním příkladem, jak spojit vášeň pro aktivní životní styl s chytrým podnikáním a marketingem. A hlavně ukazuje, že i zdánlivě jednoduchý nápad jako společné běhání může vyrůst v úspěšný byznys, který pozitivně ovlivňuje životy tisíců lidí.
Publikováno: 22. 04. 2025
Kategorie: fitness